Elefantens visdom!

Elefanten kom in i mitt och min familjs liv på heltid en februaridag 1991. Min syster kom på besök och hade med sig en liten söt grå elefant i form av ett gosedjur till min då nyfödda dotter Matilda. Denna elefant som fick namnet Tatti blev hennes ständige följeslagare. Ja, kunde Tatti prata så skulle hon ha mycket att berätta, all glädje,sorg,kärlek,ilska, tårar har nött bort både päls, ögon och ett halvt öra. Att jag sedan hade mani på att tvätta den stackarn i maskinen i tid och otid gjorde nog inte pälsen blankare :)

Tatti hon används fortfarande, för det är en hona och har en given plats i Matildas rum. Matilda som numera är vuxen och bara bor hemma ibland tittar till sin hårlösa följeslagare då och då. Många historier finns att berätta om denna elefant, men det sparar jag till en annan gång.








Många tavlor har jag målat under åren med elefanter på, några har blivit litografier och andra har blivit sålda. Ett litet smakprov på mina elefanter.










Jag tycker om elefanter för att:
De är stora, starka, snälla men det är bäst att passa sig när de blir arga, wow vilken power,vad kraftfulla de är, har vackra ögon och står stadigt på jorden.



En annan tolkning:
Elefanten har stor visdom och kraft, styrka, en krigare, mycket bra minne, dålig syn och litar på luktsinnet i stället. Aroma terapi kan lätta på spänningar, återskapa familjeideal och stärka kontakten med familjemedlemmar. Elefanten har stor omsorg om både äldre och yngre. Den helar det feminina framåt och bakåt i generationer. Elefantens sägs bära universum på sin rygg, och är i många länder ansedd som en helig symbol. Elefanten står för gruppens fortlevande och framgång.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0